Azərbaycanda vergi yoxlamaları vergi ödəyicilərinin qanunvericiliyə uyğun fəaliyyətini təmin etmək məqsədilə aparılır. Bu məqalədə vergi yoxlamalarının hüquqi əsasları, kameral və səyyar vergi yoxlaması, onların keçirilmə qaydaları və sahibkarlar üçün əhəmiyyəti haqqında ətraflı məlumat veriləcək.
Vergi yoxlamaları vergi orqanlarının səlahiyyətləri çərçivəsində həyata keçirilir və onların bu hüququ Vergi Məcəlləsinin 23-cü maddəsində təsbit olunub.
Vergi oranı maliyyə institutlarında vergi monitorinqi apara bilər. Monitorinqin aparılmasında məqsəd Azərbaycan Respublikasının tərəfdar çıxdığı beynəlxalq müqavilələrin tələblərinə əməl edilməsini təmin etməkdir (VM, maddə 36.6).
Yoxlamaların keçirilməsi Vergi Məcəlləsi ilə yanaşı Dövlət Vergi Xidməti haqqında Əsasnamə və digər normativ hüquqi aktlarla tənzimlənir. Digər normativ hüquqi aktlara nümunə kimi bunları göstərə bilərik:
Məcəllənin 36.7-ci maddəsində vergi ödəyicilərinin vergi yoxlamaları üzrə məhkəməyə müraciət etmək hüququ təsbit olunub.
Azərbaycanda vergi yoxlamaları əsasən iki əsas kateqoriyaya bölünür (VM, maddə 36.1):
Kameral vergi yoxlaması vergi ödəyicisinin təqdim etdiyi bəyannamələrin, vergi orqanında olan digər sənədlərin və mənbəyi məlum olan digər məlumatların əsasında vergi orqanı tərəfindən yerlərə getmədən aparılır. Vergi orqanları təqdim olunmuş məlumatları təhlil edərək, hər hansı bir uyğunsuzluq aşkar edildikdə əlavə açıqlama tələb edə bilər.
Vergi orqanları səyyar yoxlamaları vergi ödəyicisinin təsərrüfat fəaliyyətini yerində araşdırmaq üçün aparır, maliyyə və mühasibat uçotunu, vergi hesabatlarını, əməliyyatlarını və digər sənədlərini yoxlayır.
Səyyar vergi yoxlamasının, o cümlədən elektron auditin həyata keçirilməsi üçün vergi orqanının qərarı olmalıdır. Yoxlama növbəti və növbədənkənar keçirilə bilər.
Biznesiniz üçün faydalı vergi xidmətləri burada!
Vergi yoxlamalarının bu növü təqvim ili ərzində bir dəfədən çox olmamaqla keçirilir. Növbəti səyyar vergi yoxlaması keçirildikdə, vergi orqanı tərəfindən vergi yoxlamasının başlanmasından azı 15 gün əvvəl vergi ödəyicisinə yazılı bildiriş göndərilir. Bildirişdə aşağıdakı məlumatlar öz əksini tapır:
Bildirişdə həmçinin vergi ödəyicisinin, habelə vergi orqanlarının hüquq və vəzifələri göstərilməlidir. Vergi yoxlamalarının aparılması haqqında sənədi almaqdan imtina onun ləğvi üçün əsas deyil.
Növbədənkənar səyyar vergi yoxlamasının keçirildiyi hallar Məcəllənin 38.3 maddəsində qeyd olunub. Belə hallara aşağıdakı nümunələri göstərmək olar:
Vergi yoxlamalarının aparılması Vergi Məcəlləsi və Dövlət Vergi Xidmətinin tələblərinə uyğun həyata keçirilir və aşağıdakı mərhələlərdən ibarətdir:
Yoxlama nəticəsində vergi borcu müəyyən edilərsə, sahibkar ya borcu ödəməli, ya da məhkəmə qaydasında etiraz etməlidir.
Vergi orqanları vergi yoxlamaların qanunun tələbləri çərçivəsində keçirilməyə məsuldur və sahibkarların hüquqlarının qorunmasına onun vəzifəsidir.
Yoxlama gözləyirsiniz? Vergi yoxlamasına hazırlıq xidməti sizin üçündür!
Vergi Məcəlləsinə əsasən (maddə 38.2) səyyar vergi yoxlaması 30 iş günündən çox olmamaq şərtilə həyata keçirilir, xüsusi hallarda, bu müddət 90 iş gününə qədər uzadıla bilər. Uzadılma yuxarı vergi orqanının qərarına müvafiq həyata keçirilir.
Vergi yoxlaması üzrə aktın hazırlanma müddəti yuxarı vergi orqanının qərarı əsasında aşağıdakı hallarda 30 iş günündən çox olmayan müddətə uzadıla bilər :
Aktın tərtibinin uzadılması Məcəllənin 38.2 maddəsinin 3-cü abzasına uyğun tənzimlənir.
Kameral vergi yoxlaması Azərbaycan Respublikasında vergi orqanları tərəfindən aparılan əsas vergi yoxlamalarından biridir. Səyyar vergi yoxlamasından fərqli olaraq bu yoxlama, vergi ödəyicisinin fəaliyyət yerində deyil, vergi orqanlarının ofisində, təqdim olunan məlumatlar əsasında aparılır. Yəni, vergi orqanları vergi ödəyicisinin təqdim etdiyi bəyannamə və digər hesabat sənədlərini analiz edərək, onların qanunvericiliyə uyğunluğunu qiymətləndirir.
Vergi yoxlamalarının bu növünün aşağıdakı əsas xüsusiyyətləri var:
Kameral vergi yoxlamasının sahibkarlar üçün əhəmiyyəti:
Səyyar vergi yoxlaması sahibkarların maliyyə uçotunun düzgün aparılmasını təmin edir, habelə sahibkarlıq subyektlərinin şəffaf fəaliyyət göstərməsinə kömək edir. Belə vergi yoxlamaları vergidən yayınmanın qarşısını alır, dövlət büdcəsinə vergi daxilolmalarını artırır.